Στην περίπτωση της άδηλης αξιολόγησης, ωστόσο, οι λευκοί μεροληπτούν ακόμη ισχυρότερα υπέρ του εαυτού τους, ενώ οι μαύροι αξιολογούν, κατά μέσον όρο, πιο θετικά τους λευκούς (όχι με μεγάλη διαφορά, αλλά πιο θετικά από τον εαυτό τους). Από εξελικτική άποψη, πρόκειται για ένα καθ’ όλα απροσδόκητο εύρημα, διότι ο καθένας αναμένεται να έχει ως πρώτο (αν και όχι αποκλειστικό) μέλημα το συμφέρον του. Ένα άτομο που αποδίδει μεγαλύτερη αξία σε άλλα (μη συγγενικά) άτομα απ’ ό,τι στον εαυτό του — όσον αφορά την άδηλη αξιολόγηση εννοιών με θετικό περιεχόμενο, όπως «ευχαρίστηση» και «φίλος», έναντι εννοιών με αρνητικό περιεχόμενο, όπως «φρικτό» και «απαίσιο»— δεν φαντάζει σαφώς προσανατολισμένο στην εξυπηρέτηση του συμφέροντός του.
Η χαμηλότερη εκτίμηση του εαυτού έναντι των ά λλω ν αποτελεί πιθανή ένδειξη επαγόμενης αυτοεξαπάτησης, με δυνητικά αρνητικές συνέπειες. Λόγου χάριν, αν αφροαμερικανοί φοιτητές υποβληθούν σε προπαίδευση σχετικά με την εθνοτική καταγωγή τους, μειώνεται δραματικά η επίδοσή τους σε διάφορες νοητικές δοκιμασίες. Μάλιστα, το συγκεκριμένο εύρημα αποτέλεσε μία από τις πρώτες πειραματικές επιδείξεις των εκατοντάδων σήμερα αντίστοιχων φαινομένων προπαίδευσης. Στο πλαίσιο μιας μελέτης, λευκοί και μαύροι προπτυχιακοί φ οιτητές του Πανεπιστημίου Stanford κλήθηκαν να πάρουν μέρος σε μια σχετικά δύσκολη δοκιμασία ευχέρειας μάθησης. Στη μία περίπτωση, οι ερευνητές απλώς έδωσαν στους φοιτητές τα διαγωνίσματα και τους άφησαν να γράψ ουν στην άλλη, ζήτησαν από κάθε φοιτητή, προτού ξεκινήσει η διαδικασία, να δώσει μερικές πληροφορίες για τον εαυτό του, μία από τις οποίες ήταν η εθνοτική του καταγωγή. Εν απουσία προπαίδευσης, οι λευκοί και οι μαύροι φοιτητές είχαν εξίσου υψηλή επίδοση. Με προπαίδευση, ωστόσο, ενώ η επίδοση των λευκών ήταν ελαφρώς (αλλά όχι σημαντικά) βελτιωμένη. Οι Ασιάτισσες αποδίδουν καλύτερα σε μαθηματικές δοκιμασίες όταν προηγουμένως έχουν υποβληθεί σε προπαίδευση σχετικά με την καταγωγή τους και χειρότερα όταν η προπαίδευση αφορά το φ ύλο τους.
Ουδείς γνωρίζει πόσο διαρκεί η επίδραση τέτοιων προπαιδεύσεων ή πόσο συχνά συμβαίνουν. Κάθε πόσο υπενθυμίζεται σε έναν Αφροαμερικανό η καταγωγή του; Μία φορά τον μήνα; Μία φορά την ημέρα; Κάθε μισή ώρα; Φαίνεται, λοιπόν, ότι τα μέλη ιστορικά καταπιεσμένων ή και μισητών μειονοτικών ομάδων, οι οποίες στην τρέχουσα τάξη των πραγμάτων εξακολουθούν να λογίζονται υποδεέστερες, είναι πιθανόν να έχουν αρνητική άδηλη αυτοεικόνα, να προσδίδουν μεγαλύτερη αξία στους άλλους — και δη στον καταπιι στή τους— έναντι του εαυτού και να αποδίδουν χειρότερα σε νοητικές δοκιμασίες όταν τους υπενθυμίζεται η υποδεέστερη ταυτότητά τους. Αυτό υποδηλώνει τη δύναμη της επαγόμενης αυτοεξαπάτησης, λόγω της οποίας κάποιοι ή ενδεχομένως πολλοί από την υποδεέστερη ομάδα υιοθετούν τα κυρίαρχα κοινωνικά στερεότυπα αναφορικά με την ομάδα τους. Αυτό, φυσικά, δεν ισχύει για όλους — και όσοι έχουν επίγνωση της καταπίεσης που υφίστανται είναι πιθανότερο να αντισταθούν. Σε κάθε περίπτωση, τα διάφορα επαναστατικά κινήματα στην ιστορία φαίνεται να ανδρώνονται σε συγκυρίες κατά τις οποίες αφυπνίζεται η συνείδηση πολυπληθών ομάδων αναφορικά με την ταυτότητά τους και την κοινωνική τους θέση. Παραμένει άγνωστο αν αυτό συνοδεύεται από κάποια αντίστοιχη αλλαγή στους άδηλους συνειρμούς.
Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα ευεπηρέαστο θύμα και η εφαρμογή απλών, παραδοσιακών αστυνομικών μεθόδων είκοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο: απομόνωση, στέρηση ύπνου, καταδυναστευτική ανάκριση που δεν αναγνωρίζει στον ανακρινόμενο το δικαίωμα να αρνηθεί ή να διαψεύσει την ενοχή του, παρουσίαση ψευδών δεδομένων και εξιστόρηση φανταστικών ιστοριών — «Βρήκαμε το αίμα σου στο όπλο του εγκλήματος- ίσως σηκώθηκες στη μέση της νύχτας και υπνοβατώντας σκότωσες τους γονείς σου χωρίς να το θέλεις, πιθανόν χωρίς καν να το αντιλαμβάνεσαι»— , με το υποδηλούμενο μήνυμα ότι η ομολογία θα δώσει τέλος στην ανάκριση, όταν στην πραγματικότητα η δυστυχία του υπόπτου μόλις τότε θα ξεκινήσει. Οι ύποπτοι διαφέρουν μεταξύ τους ως προς την επιδεκτικότητά τους σε τέτοιες πιέσεις και ως προς το εύρος της επαγόμενης αυτοεξαπάτησης στην οποία μπορούν να υποβληθούν.
Ορισμένοι φθάνουν στο σημείο να κατασκευάσουν ψευδείς αναμνήσεις προκειμένου να υποστηρίξουν τις πλαστές ομολογίες τους — χωρίς κανένα προφανές όφ ελος για τους ίδιους. Υπάρχει επίσης ένα είδος επαγόμενης αυτοεξαπάτησης που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί α μ υ ν τ ικ ή . Σκεφτείτε ένα θύμα βασανισμού. Ο πόνος τον οποίο βιώνει μπορεί να είναι τόσο έντονος, ώστε να λάβει χώρα ένα φαινόμενο που ονομάζεται «ψυχική αποσύνδεση»: ο πόνος διαχωρίζεται από τα υπόλοιπα νοητικά συστήματα, με συνέπεια να μειωθεί η έντασή του. Είναι σαν ο νους να αυτοπροστατεύεται από τον έντονο πόνο με το να τον αντικειμενοποιεί, να αποστασιοποιείται από αυτόν και να τον διαχωρίζει από το υπόλοιπο σύστημα. Είναι ένα φαινόμενο το οποίο, κατά κάποιον τρόπο, επάγεται από τον βασανιστή- ωστόσο, μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί αμυντική αντίδραση, με την οποία το άτομο εξασφαλίζει την άμεση επιβίωσή του υπό ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες.